WYCIECZKI

+ + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + +

PNIEWY

W dniu 12.05.2018 roku grupa turystyczna U3W wzięła udział w wyjeździe edukacyjnym do Szkólki Drzew w Nadleśnictwie Pniewy.

Na miejscu oprawadzała nas pani Monika Kubiak pokazując różne okazy drzew i krzewów opowiadając ciekawe informacje na ich temat. Spotkanie zakończyliśmy piknikiem przy kawie i grilu.

BERLIN

Dnia 14.04.2018 roku grupa turystyczna U3W z kaźmierza wybrała się na wycieczkę do Berlina z Biurem Podróży "BAKAJANA". Na miejscu zwiedzaliśmy Wyspę Muzeów, Katedrę, fontanę Neptuna, Bramę Branderburską i Rajstag. Następnie wjechaliśmy na wieżę telewizyjną z ktorej podziwialiśmypanoramę Berlina, Przejeżdżając autobusem przez Berlin mijaliśmy miejsca związane z historią tego miasta. Żal tylko, że wycieczka była tylko jednoniowa bo w tak krótkim czasie nie da się dużo zobaczyć. Wszystko jeszcze przed nami w przyszłości.

TRAMWAJ

Dnia 17.02.2018 roku znowu odwiedziliśmy Poznań. Tym razem wyruszyliśmy w podróż po mieście tramwajem (specjalnie dla naszej grupy zamówiony) wraz z bardzo miłym przewodnikiem. Z okien tramwaju, przy ciekawych opowieściach pana przewodnika, obejrzeliśy najciekawsze i najważniejsze miejsca Poznania. Po przejażdżce poznańską bimbą, przeszliśmy na Stary Rynek, gdzie wysłuchaliśmy informacji o najważniejszych tutaj zabytkach oglądając je z bliska. Niezapomnieliśmy o ratuszu i koziołkach. My, wraz z tłumnie zebranymi poznaniakami i turystami, o godzienie 12.00 w południe wysłuchaliśmy hejnału granego na żywo przez trębacza oraz obejrzeliśmy uwielbiane i tak charakterystyczne dla Poznania koziołki. Na tym zakończyliśmy w tym dniu wędrówkę po Poznaniu.

BRAMA POZNANIA

Dnia 20.01.2018 r. członkowie sekcji turystycznej U3W z Kaźmierza wybrali się do Poznania, aby zwiedzić BRAMĘ POZNANIA - jeden z najnowocześniejszych budynków w Poznaniu. W budynku tym znajduje się Interaktywne Centrum Historii Ostrowa Tumskiego. To właśnie z tego miejsca powinno zaczynać się zwiedzanie miasta. Przy pomocy nowych technologii można w ciekawy sposób poznać ponad tysięczną historię Poznania. Za pomocą kolorowych multimedialnych ekspozycji, mogliśmy poznać przeszłość Ostrowa Tumskiego i historię początków państwa polskiego. Każda sala jest poświęcona innej historii związanej z tym miejscem.

Oprowadzała nas po tych ciekawych ścieżkach polskiej historii pani przewodnik. Niekiedy jej opowieści były uzupełniane nagraniami z audioprzewodnika. Dzięki niezwykłej grze świateł, kolorów i symboli, każdy mógł być świadkiem chrztu  Mieszka I, zobaczyć jak powstaje piewsza Katedra, makietę grodu, Złotą Kaplicę i wiele innych ciekawych ekspozycji. Następnie zwiedziliśmy Bazylikę Archikatedralną św. Piotra i Pawła - jeden z najstarszych polskich kościołów i najstarszą polską katedrę, która położona jest obok BRAMY POZNANIA.

Obejrzeliśmy prawdziwy klejnot katedry - wielki ołtarz (poliptyk z XIV - XV w.). Zobaczyliśmy też gotyckie i wczesnorenesansowe płyty nagrobne wykonane ze spiżu oraz Kaplicę Królewską zwaną Złotą, która urządzona jest jako Mauzoleum Królewskie pierwszych władców Polski (księcia Mieszka I i króla Bolesława CHrobrego).

Pełni wrażeń i emocji na tym zakończyliśmy swój pobyt na Ostrowie Tumskim. Wracając do domu zatrzymaliśmy się jeszcze w Tarnowie Podgórnym na ciepłą kawę ze słodkim co nieco.

MUZEUM WAG I MIAR W SADACH

Dnia 18.11.2017 członkowie U3W w Kaźmierzu odwiedzili prywatne MUzeum Wagi i Miar w Sadach przy ul. Ludowej 5. Rwórcą muzeum jest mieszkaniec i przedsiębiorca z Sadów pan Juliusz Grustowski. Jak dowiedzieliśmy się od właściciela hobbysty, kolekcja powstawała przez 15 lat a otwarto ją oficjalnie jako muzeum w 2015 r. i jest pierwszą tego typu placówką w Wielkopolsce. W zbiorach znajduje się ponad 400 eksponatówz wielu krajów Europy i świata. Najwięcej przyrządów pochodzi z Niemiec ale są też z Angli, Rosji, Węgier, Australii, USA, Dalekiego Wschodu i oczywiście Polski. Zgromadzone zbiory pochodzące od XVIII do XX w. prezentowane są na półkach, w gablotach i w podświetlanych okienkach wystawowych na powierzchni 70 m2. Najstarszym eksponatem jest waga monetarna z 1770 r. do ważenia złotych monet. Wśród przedmiotów godnych obejrzeniasą też urządzenia do ważenia opium i jajek. Ciekawe są też urządzenia do ważenia wody zawartej w maśle, serze i mleku, gęstościomierze zbożowe do ustalania jakości zboża, urządzenia do mierzenia temperatury. W muzeum zgromadzono wiele wag w tym do ważenia niemowląt i dorosłych, wagi pocztowe i wiele innych przedmiotów służących do pomiarów nawet tak lekkich jak podpis - pod warynkiem, że złożono go ołówkiem. Taką dokładną i czułą wagę z Węgier zaprezentował kolekcjoner. Najcenniejsza dla niego jest waga osobowa w formie drewnianego fotela z podnóżkiem z 1929 r. ważąca do 200 kg.  Z zainteresowaniem wysłuchaliśmy opowieści o początkach budowania kolekcji, o poszukiwaniu ciekawych przedmiotów na targach staroci, aukcjach internetowych. Mogliśmy też zważyć się na wadze - fotelu oraz otrzymać na kartoniku wybity wynik ciężaru swojego ciała. Czas w muzeum upłynął nam bardzo szybko. Byliśmypod wrażeniem zebranych zbiorów. Życzymy panu Gustowskiemu zapału do poszukiwań nowych, coraz cenniejszych poazycji do swojego muzeum. Zapraszamy członków U3W oraz wszystkich chętnych mieszkańców Kaźmierza i okolic do uczestnictwa w naszych ciekawych wycieczek.

MUZEUM - ZAMEK GÓRKÓW W SZAMOTUŁACH

W sobotę, 14.10.2017 roku członkowie sekcji turystycznej U3W w Kaźmierzu odwiedzili Muzeum - Zamek Górków w Szamotułach. Po terenie muzeum oprowadziała nas przewodnik pani Monika Pietrzak, która przybliżyła nam w bardzo ciekawy i barwny sposób historię Ziemi Szamotulskiej  i Szamotuł oraz oprowadziła nas po salach wystawowych. W kompleksie muzeum znajduje się zamek, bazta Halszki oraz budynki pomocnicze położone w zabytkowym parku.

Muzeum powstało w 1957 roku. Otrzymało nazwę Muzeum Ziemi Szamotulskiej i pod tą nazwą działało tylko w baszcie do 1989 roku. Po remoncie zamku, 1990 r. muzeum istnieje pod nazwą Muzem - Zamek Górków.

W głównym budynku muzem - zamku, zwiedziliśmy wnętrza siedziby magnackiej - komnaty pana i pani . Obejrzeliśmy meble, przedmioty dekoracyjne i codziennego użytku, dywany, porcelanę, rzeźbę, zegary. W sieni zapozanliśmy się z drzewem genealogicznym Szamotulskich i Górków oraz zabaczyliśmy tablicę fundacyjną z 1518 roku.

W zamku zobaczyliśmy też kolekcję ikon z XVII do XX wieku oraz najmniejszy zabytek piśmiennictwa czeskiego - Kancjonał Szamotulski z 1561 r. (zbiór pieśni religijnych), który został wydany w drukarni założonej na zamku w 1551 roku przez sprowadzonych przez Łukasza III Górkę Braci Czeskich. W oficynie zachodniej obejrzeliśmy wystawę etnograficzną: warsztat kowalski, stolarski, tkacki, zrekonstruowaną izbę wiejską z narzędziami gospodarstwa domowego i przedmiotami codziennego użytku. Na piętrze wyeksponowano stroje ludowe związane z dziejami regionu. Zwiedziliśmy też najstarszy obiekt kompleksu zamkowego - basztę zwaną również basztą Halszki lub Czarnej Księżniczki. Baszta została wzniesiona w XV wieku jako budowla obronna a około 1518 r. przystosowano ją do celów mieszkalnych. Na czterech kondygnacjach obejrzeliśmy ekspozycje poświęcone dziejom miasta i okolic od czasów najdawniejszych do 1945 r.

W piwnicy (I kondygnacja) zobaczyliśmy wystawę stałą przedstawiającą pradzieje Ziemi Szamotulskiej wraz z rekonstrukcją pochówków od epoki brązu do wczesnego średniowiecza. Wyżej obejrzeliśmy Komnatę  Halszki, wysłuchaliśmy historii oraz legendy o niej. Na następnych dwóch piętrach zobaczyliśmy eksponaty przedstawiające dzieje miasta od 1231 r. do XIX w. oraz dzieje miasta od XIX w. do 1945r. Wizyta w muzeum uświadomiła nam, jaki ogrom pracy i wysiłku trzeba było włożyć, aby można pochwalić się takimi eksponatami w salach wystawowych oraz jak piękna i bogata jest historia naszej Małej Ojczyzny.

STUDENCI SEKCJI TURYSTYCZNEJ U3W Z KAŹMIERZA ZNÓW

NA WYCIECZCE

W dniach od 16-17 września odbyła się wycieczka do Wrocławia, na którą wybraliśmy się z Biurem Podrózy "BAKAJANA" z Szamotuł.

Pania przewodnik oprowadziła nas po pięknej wrocławskiej starówce - najstarszej zabytkowej części Wrocławia. Jest to miejsce najchętniej odwiedzane przez spacerowiczów, turystów i zakochanych. szczególnie zakochani upodobali sobie Most Tumski, jeden z niewielu mostów tego miasta, na którym wieszają kłódki a kluczyki wrzucają do Odry, na znak trwałości uczucia łączącego pary.

Wieczorem pojechaliśmy obejrzeć pokaz Fontanny Multimedialnej. Następnego dnia podziwialiśmy Panoramę Racławicką - wielkie malowidłoolejne stworzone  (w latach 1893-1894 we Lwowie) przez zespół malarzy pod kierunkiem Jana Styki I Wojciecha Kossaka. Obraz ma długość 114 m a wysokość 15 metrów. Zużyto na niego 1800 m2 płótna żaglowego oraz 750 kg farby do zagruntowania dzieła.

Od 1980 roku Panorama znajduje się we Wrocławiu. Przedstawia bitwę pod Racławicami - zwycięstwo wojsk polskich pod dowódctwem Tadeusza Kościuszki nad wojskami rosyjskimi. Dzięki artyzmowi malarzy, którzy tak umiejętnie zatarili granice między obrazem a przestrzenią przed nim, widz ma wrażanie uczestnictwa w uwiecznionych wydarzeniach.

Panorama zrobiła na wszystkich piorunujące wrażenie. Z zachwytem wychodziliśmy z rotundy.

Obejrzeliśmy też zbiory Muzeum Narodowego (malarstwo i rzeźbę ze szczególnym uwzględnieniem sztuki Śląska).

Ostatnim punktem programu naszej wycieczki była wizyta w najstarszym i największym w Polsce ZOO i Afrykarium, które zostało oddane do użytku  2014 i jest pierwszym w Polsce.

Afrykarium to nowoczesny i wyjątkowy pawilon prezentujący wyłącznie gatunki zwierząt (zwiazane ze środowiskiem wodnym) pochodzące z Afryki. Można je podziwiać w olbrzymich przejrzystych zbiornikach, akwariach, na wybiegach oraz specjalnym przezroczystym tunelu.

Dzięki takiej formie prezentacjimieliśmy zwierzęta na wyciągnięcie ręki i mogliśmy podziwiwiać je na wnieskończoność.Afryjarium to na pewno największa atrakcja wrocławskiego ZOO.

Na tym zakończyliśmy dwudniowy pobyt we Wrocławiu. Cali, zdrowi, zadowoleni i pełni wrażeń wróciliśmy wieczorem do Kaźmierza , myśląć już o następnym turystycznym wypaddzie.

Zapraszamy chętnych pozawania niezwykłych miejsc i do naszej uniwersyteckiej sekcji.

SPOTKANIE NAD STAWKAMI

W dniu 6.09.2017 roku zorganizowaliśmy piknik dla członków sekcji turystycznej w strażnicy wędkarskiej nad stawem przy ulicy Leśnej. Gościem honorowym był Wójt Gminy Zenon Gałka, który podziękował za zorganizowanie U3W w Kaźmierzu i zachęcał do większego udziałuw proponowanych zajęciach. Spotkanie odbyło się w miłej atmosferze przy kawie, cieście i grillu. Spotkanie uświetnił występ dwóch akordeonistów p. Ewy Włodarczak i p. Michała Daniłowa w trakcie którego śpiewaliśmy wspólnie piosenki biesiadne. Spotkanie przeciągnęło się do późnych godzin wieczornych mimo deszczowej pogody.

WYCIECZKA DO STRZELNA I KRUSZWICY

Kolejną wycieczkę odbyliśmy w dniu 01.07.2017 roku do Strzelna i Kruszwicy. W Strzelnie zwiedziliśmy Ponorbertański Zespół Klasztorny w którym przewodnik pokazał nam najcenniejsze zabytki i opowiedział ich historię. Podziwialiśmy także Rotundę św. Prokopa - jedną z najstarszych romańskich świątyń z XII wieku. Po tradycyjnym posiłku, kawie i odpoczynku udaliśmy się do Kruszwicy. Po przyjeździe na miejsce zwiedziliśmy Mysią Wieżę, gdzie podziwialiśmy panoramę miasta i okolicy. Następnie odbyliśmy rejs statkiem po jeziorze Gopło. Na statku kapitan ciekawie opowiadał nam historię Kruszwicy pokazując ciekawe miejsca z nią związane. Po tych przeżyciach wróciliśmy do naszego Kaźmierza.

WYCIECZKA DO OGRODU BOTANICZNEGO W POZNANIU

W dniu 20.06.2017 roku zorganizowaliśmy wyjazd do Ogrodu Botanicznego w Poznaniu. Przewodniczka oprowadziła nas po ścieżkach tematycznych ogrodu opowiadając i pokazując ciekawostki związane z poszczególnymi rodzajami drzew, ,krzewów i kwiatów. Dowiedzieliśmy się dużo ciekawych wiadomości, poszerzając swoją wiedzę na temat Ogrodu Botanicznego i jego historii.

WYCIECZKA DO KÓRNIKA I ROGALINA

W dniu 20.05.2017 roku odbyliśmy kolejną wycieczkę studentów U3W do zamku w Kurniku i pałacu w Rogalinie. Przewodnik oprowadził nas po wnętrzach zamku Kórnickiego przedstawiając jego historię. Przeprowadzając nas po promenadzie opowiedział krótką historię o naszej noblistce Wiesławie Szymborskiej, która ma swoją ławeczkę. Po tradycyjnym obiedzie wyjechaliśmy do pałacu w Rogalinie. W czasie przejazdu przewodnik opowiadał nam historię związane z mijanymi miejscowościami. na miejscu zwiedziliśmy pałac i podziwialiśmy w galerii piękne obrazy. Następnie zobaczyliśmy słynne dęby Rogalińskie i wysłuchaliśmy legendy z nimi związanej. Wycieczkę zakończyliśmy miłym akcentem w postaci ciastka i kawy, które dodały nam siły aby wrócić do domu.

WYCIECZKA DO WOLSZTYNA

W dniu 22.04.2017 roku został zorganizowany wyjazd do Wolsztyna i Nowego Tomyśla. W Parowozowni Wolsztyn czekał na nas przewodnik, który bardzo ciekawie opowiadał historię kolejnictwa na terenie Polski. Po zwiedzaniu muzeum pojechaliśmy do Nowego Tomyśla i tam zobaczyliśmy największy kosz wiklinowy, który jest w Księdze Rekordów Guinnessa. Następnym punktem wycieczki było zwiedzanie Muzeum Wikliniarstwa, gdzie przewodnik opowiedział nam historię wikliniarstwa a następnie podziwialiśmy eksponaty z wikliny. Wycieczkę zakończyliśmy tradycyjną kawą i ciastkiem.

WYCIECZKA DO LUSOWA

W dniu 25.03.2017 roku odbyła się wycieczka do miejscowości Lusowo. Na miejsce zwiedzania uczestnicy dojechali we własnym zakresie. Zwiedzanie zaczęliśmy od Kościoła św. Jakuba i Jadwigi po którym oprowadzał nas i opowiadał jego historię obecny proboszcz. Z Kościoła poszliśmy na cmentarz parafialny. Wśród licznych nagrobków wyróżnia się nekropolia rodziny Plucińskich i grób Józefa Dowbora-Muśnickiego i jego rodziny na którym zapaliliśmy znicz. Następnie udaliśmy się do Muzeum Powstańców Wielkopolskich w którym kustosz opowiadał nam historię powstania 1918-1919 przedstawiając liczne dokumenty, mundury i fotografie. Mottem muzeum, które niesie przesłanie jest "Poległym w hołdzie - żywym ku pamięci!". Wycieczkę zakończyliśmy na tradycyjnej kawie i ciastku w Tarnowie Podgórnym. Dziękujemy naszej pani Eli Gajewy za sprawne zorganizowaną i ciekawą wycieczkę.

WYCIECZKA DO PALMIARNI U3W

Halo, Halo !!!

Witają Was Seniorzy Sekcji Turystyczne U3W, w Kaźmierzu, której kierownikiem jest przesympatyczna pani Elżbieta Gajewy.

25.02.2017 roku o godz. 11.00 wyruszyliśmy z Kaźmierskiego rynku na naszą pierwszą wycieczkę. Do busa, który udostępnił nam Urząd Gminy wsiadło 19 osób. Cel "wyprawy" Palmiarnia w Poznaniu.

Podróż minęła szybko. I oto z lutowej, zimnej aury zanurzamy się w tropiki. Przed chłodnym wiatrem osłoniły nas szklane ściany i niebosięzna, zielona, egzotyczna roślinność a wśród niej w miniaturowym stawie uwijały się rybki.

Zieleń napierała zewsząd, palmy o liściach słoniastych i pierzastych, wysokie i takie pnące się po innych drzewach, daktylowe i kokosowe, drzewa cynamonowe, kaktusy i wiele wiele innych których nazw niezapamiętaliśmy, ale o których opowiadała nam doskonała, miła, profesjonalna pani przewodniczka.

Zwiedziliśmy też pawilon afrykański, w którym można było zobaczyć ozdobne wyroby - biżuterię, maski i instrumenty muzyczne z drewna drzew rosnących w Afryce (m. in. w Zambii i w Mozambiku).

I tak okoła 2 godz. otaczała nas egzotyka.

To nie wszystko. Następnie pojechaliśmy na aleje Mickiewicza, gdzie w uroczej kawiarence przy kawie i ciastku odpoczeliśmy, rozmawiając i wzajemnie się poznając.

Słowem - było miło, bardzo miło.  Odprężeni, pełni wzruszeń i rozgadani wróciliśmy do naszego Kaźmierza.

Dziękujemy naszym organizatorom: pani Ewie Gajewy i panu Zbigniewowi Smolarkowi. Jesteśmy wdzięczni. Ten wyjazd jest prologiem do kolejnych wyjazdów, na które wszyscy czekamy.